#Nieuws van de Dag – #Migraine is zoveel meer dan #hoofdpijn

Het is deze week migraineweek. En dat is maar goed ook, want dat voorlichting over deze vreselijke hoofdpijnaanvallen nog steeds nodig is, weet Johanna Doberitz. Zij kampt al 26 jaar met migraine en loopt nog dagelijks tegen onbegrip aan. ‘Dan heb je toch last van hoofdpijn?’, vragen mensen vaak. In een heftige brief legt Johanna uit dat migraine zóveel meer is dan dat…

 
Foto: Johanna Doberitz

“Het enige wat het ooit heeft doen smelten als sneeuw voor de zon, was een bolletje bosaardbeitjesroomijs van de drukste ijssalon op het Italiaanse eiland Capri. Kostte vier hele euro’s, zo’n gelato piccolo, maar dan heb je ook wat. Een door de neuroloog voorgeschreven triptanenpreparaat kost het dubbele, en dan moet je nog maar afwachten of het aanslaat.

Migraine.

De eerste keer dat ik wist ‘Dit is geen hoofdpijn meer’, was 26 jaar geleden. In Disneyworld te L.A. Na een dag pretpark-met-migraine moest ik nog een uur of twee rijden om ons naar het logeeradres in Hollywood te brengen. Mijn broer moest mij aan de praat houden, ik hallucineerde en moest geregeld stoppen om niet de Pacific in te rijden.

Daarna bouwde de frequentie en de duur van mijn migraine-aanvallen zich langzaam op. In de tien jaar van huwelijk, kind krijgen, burn-out en scheiden die volgden, was het elke week minstens twee keer raak, vooral in de weekeinden. Toen het bonken regelmatig drie tot vijf dagen ging duren, ben ik gaan hardlopen.

Foto: Johanna Doberitz

Paracetamol en Ibuprofen boden weinig tot geen soelaas en ik las en hoorde van alle kanten dat lopen ontspant, je hoofd leeg maakt. Dat klopte voor een groot deel, daarbij voelde en voel ik me er fit,  fris en energiek door. De migrainefrequentie en -duur halveerde (vier keer in de maand), manifesteerde zich nu vooral ’s nachts. Maar weg ging het niet.

Verwijzingen naar respectievelijk haptonoom, neuroloog, acupuncturist en craniosacrale therapie leverde behalve een berg medicijnen (die ik niet graag neem), fantastische massages, maandenlange speldenprik- en dragerij en een therapie met elektrische pulsjes middels een speciale hoofdband geen nieuwe inzichten en/of minder migraine op.

Drie jaar geleden las ik het boek ‘Nooit meer hoofdpijn’ van Renny de Bruyn, en dat had wel resultaat. Insteek is dat migraine ontstaat door emotionele stress, en dat heeft voor elke patiënt een eigen, unieke oorzaak. Ik kon daar veel mee qua vastgeroeste patronen en gewoontes en heb nu gemiddeld twee keer per maand migraine, er valt zeker nog veel pijn te verwerken.

Foto: Johanna Doberitz

Hardlopen doe ik nog steeds, sterker; vanochtend heb ik na een nacht migraine (mét voorgeschreven medicatie die niet hielp, want te laat aan begonnen) in de vroege ochtend mijn hoofd redelijk helder gelopen. Pretparken mijd ik zoveel als mogelijk en totdat ik op Capri boven de ijssalon kan gaan wonen hoop ik met de juiste medicijnenremedie en stressbewustzijn mijn hoofd zo helder mogelijk te houden.”

Johanna Doberitz

Bron : Telegraaf.nl

Leave a Reply

