Nieuws van de Dag – Roger Moore : de ware gentleman

Roger Moore als James Bond in Live and Let Die

Veel 60-plussers groeiden op met de vandaag overleden Roger Moore. Eerst als de vertolker van Ivanhoe, daarna The Saint, vervolgens als lid van het duo The Persuaders en ten slotte natuurlijk als James Bond die hij zeven keer speelde.Wie het genoegen had om Roger Moore (1927-2017) te interviewen, kon altijd rekenen op een lange reeks anekdotes. De op en top gentleman zat vol verhalen over zijn carrière en collega’s. Vilein waren zijn herinneringen nooit. Dat lag niet in zijn goedmoedige karakter.

Moore kon terugzien op een opmerkelijke loopbaan in de film- en televisiewereld. Eind jaren vijftig brak de zoon van een politieman door als de ridder Ivanhoe in de gelijknamige zwart-wit-serie. De reeks zorgde ook in Nederland voor een rage in plastic zwaarden en schilden.

Pokerpartners

Over hoe hij de rol bemachtigde deed Moore niet geheimzinnig. ,,Of ik auditie moest doen? Ik heb de rol gekregen omdat de producenten, de legendarische Cubby Broccoli voorop, pokerpartners van mij waren. Bovendien kwam die klus mij goed uit. Ik had net een nieuw huis gekocht en zat flink in de schulden.”

Zeven keer speelde Moore 007. Zijn eerste optreden dateert uit 1973, in Live and Let Die. ,,De minirok hadden we net gehad, de sixties waren allang voorbij, maar er heerste een vrijgevochten atmosfeer en het waren minder ingewikkelde tijden. Het Westen had een veilige vijand achter het IJzeren Gordijn.”

De film had ook een geweldige song, Nobody Does It Better. Dat had mijn lijflied moeten zijn

Roger Moore

Als zijn beste Bondfilm beschouwde Moore The Spy Who Loved Me uit 1977. ,,Ik bewaar goede herinneringen aan die film. We hadden prachtige locaties, een intrigerende schurk, gespeeld door Curt Jurgens, een stevig verhaal en een mooie Bondgirl, Barbara Bach, op wie Ringo Starr later viel. Geen wonder: she was easy on the eye. En de film had ook een geweldige song, Nobody Does It Better. Dat had mijn lijflied moeten zijn.

Ivanhoe maakte van de stoere Moore een van de eerste televisie-idolen. Dat hij geen eendagsvlieg was bewees hij door nog een grote hitserie te maken: The Saint, waarin hij de titelrol vertolkte van een miljonair die als hobby misdaad bestreed. Die reeks maakte Moore nog populairder. Als opvolger kreeg Moore de kans om met zijn Amerikaanse collega Tony Curtis de misdaadserie The Persuaders, waarin het duo – Moore als aristocraat en Curtis als playboy – ondanks hun verschillende achtergrond samen misdaden oplosten.

De ironie die hij toen al gebruikte, kwam hem later goed van pas toen hij de rol van James Bond kreeg. Zijn handelsmerk werd de opgetrokken wenkbrauw, waardoor hij relativering in de filmreeks introduceerde.

Liefdadigheidswerk

Je kan beter de spot met jezelf drijven voordat een ander het doet

Roger Moore

Moore publiceerde vijf jaar geleden zijn autobiografie. Met uitzondering van de anekdotes over de laatste vrouw van zijn vriend David Niven, die diens leven tot een hel maakte, hangt Moore in zijn boek niet de vuile was buiten. Dat paste niet in de aard van de acteur die ook veel liefdadigheidswerk deed voor Unicef waarmee hij dankzij Audrey Hepburn mee in contact kwam. In die hoedanigheid werd hij ook bevriend met violiste Janine Jansen.

In zijn biografie beschrijft Moore, die vier keer getrouwd was, uitgebreid zijn lichamelijke ongemakken. Rugklachten, problemen met zijn prostaat, verdacht gekleurde tepels – de lezer krijgt het hele scala onder ogen. In zijn dankwoord voert hij een stuk of zeventien doktoren op die op een of andere manier aan hem hebben gesleuteld. ,,Het is nog maar het topje van de ijsberg. Een aantal van hen heeft mijn leven gered. Dat klinkt misschien dramatisch, maar zo voel ik het wel.”

Moore heeft altijd bescheiden gedaan over zijn kwaliteiten als acteur. ,,Dat heb ik mijn hele carrière gedaan. Ik deed het uit zelfbescherming. Je kan beter de spot met jezelf drijven voordat een ander het doet. Ik ken mijn beperkingen als acteur. Ik was niet bepaald een Laurence Olivier.”

Tony Curtis en Roger Moore in The Persuaders.

Bron : AD.nl

Leave a Reply

